Feedback is een krachtig middel om het beste in elkaar naar boven te halen. Het is een terugkoppeling aan iemand over het effect van zijn of haar gedrag of prestaties. Feedback kan je positief of opbouwend formuleren. Maar hoe pak je dit aan? En hoe zorg je ervoor dat jouw feedback het resultaat oplevert dat jij voor ogen hebt? De onderstaande regels voor feedback zorgen zeker voor wat houvast.
 
Het perfecte moment om feedback te geven doet zich voor. Een goede vriend, je geliefde, jouw collega of familielid doet iets waar je graag iets over wilt zeggen. Let op, jouw mening, visie oftewel de feedback die je wilt geven is wellicht goed bedoeld maar weet dat niet iedereen hier op zit te wachten. Het is belangrijk om goed na te gaan; Is wat ik wil zeggen gepast? Ken ik deze persoon goed genoeg om feedback te geven? Ken ik de situatie goed genoeg? Heeft de persoon er iets aan? Weet ik zeker dan mijn mening/manier/feedback op goede informatie berust? Zo ja, neem dan de volgende regels mee bij het geven van feedback.
 
Vraag toestemming voordat je feedback geeft
Het is belangrijk om eerst te vragen of iemand openstaat voor feedback, omdat het ervoor zorgt dat de ander zich gehoord voelt en omdat het de kans vergroot dat onze boodschap positief wordt ontvangen. Door eerst te vragen of de persoon openstaat voor feedback, respecteer je hun ruimte en vergroot je de kans dat je boodschap goed aankomt.
 
Richt je feedback op het probleem, niet op de persoon
 Je wilt vermijden dat jouw feedback aanvoelt als een persoonlijke aanval. Door je feedback te baseren op concrete feiten, richt je de aandacht op het gedrag of de prestaties, niet op de persoonlijke eigenschappen. Focus op het probleem, nooit op de persoon!
 
Wees zo specifiek mogelijk in je feedback
Specifieke feedback is niet alleen duidelijk, maar ook motiverend. Het toont geloof in de capaciteiten van de ander en moedigt aan tot groei. Daarnaast vertelt specifieke feedback dat er ruimte is voor verbetering, maar ook precies waar die ruimte zich bevindt.
 
Spreek vanuit jezelf
Feedback geven is belangrijk en het werkt het beste als je vanuit jezelf praat. Als je vanuit jezelf praat, vertel je wat je hebt gezien of gevoeld, zonder direct naar de ander te wijzen. Dit maakt het minder bedreigend. Het draait niet om wat de ander fout heeft gedaan, maar om wat jij hebt waargenomen. De “ik-ik-jij” methode is een manier om dit te structureren. Het geeft de ander de kans om te luisteren zonder meteen in de verdediging te schieten. Het maakt de sfeer vriendelijker en opent de deur voor een gesprek.
  • (Ik) Wat heb je opgemerkt (“ik zag dat…”). 
  • (Ik) Hoe heeft dat jou beïnvloed (“ik voelde me hierdoor…”). 
  • (Jij) Laat de ander hun kant van het verhaal vertellen (“Hoe zie jij dit?”).
 
Gebruik positieve bewoordingen
Feedback geven staat niet gelijk aan iemand naar beneden halen. Door positieve woorden te gebruiken, maken we het gemakkelijker voor anderen om te luisteren en open te staan voor verbetering, zelfs als het kritiek is. De ontvanger voelt zich gewaardeerd en gemotiveerd om te verbeteren. Mensen reageren beter op opbouwende kritiek, zeker als het is verpakt in opbouwende woorden. Dus geef de kritiek op een opbouwende manier. Het maakt het allemaal een stuk aangenamer. 
 
Wacht niet te lang met feedback geven
Het houdt de situatie vers in het geheugen. Wanneer je direct feedback geeft, is de situatie nog vers in het geheugen. Hoe langer je wacht, hoe meer details vervagen en hoe meer de boodschap verwatert. Daarnaast kan snelle feedback het gedrag direct beïnvloeden. Of het nu gaat om het bijsturen van een fout of het aanmoedigen van gewenst gedrag, directe reacties vergroten de kans op positieve verandering. Tot slot voorkomt het een opeenstapeling van emoties. Als je een compliment of kritiek pas dagen later ontvangt kunnen de gevoelens uit de hand lopen. De ontvanger kan zich dan overweldigd voelen en de boodschap kan dan niet meer zo effectief zijn.
 
Hulp aanbieden
Feedback geven gaat niet alleen om het wijzen op fouten, maar ook om het bieden van een helpende hand op weg naar verbetering. Na het leveren van kritiek, is het aanbieden van hulp dan ook een positieve stap om je gesprekspartner vooruit te helpen. Dat kan je doen door concrete tips te geven. Het is niet alleen belangrijk om te zeggen wat er beter kan, maar ook hoe dat bereikt kan worden. Dit maakt de feedback tastbaar en bruikbaar. Daarnaast is het aanbieden van jouw tijd ook een blijk van betrokkenheid. Stel voor om samen te kijken naar de kwestie in de toekomst. Kortom, het aanbieden van hulp na het geven van kritiek is cruciaal voor een effectieve communicatie. Het zorgt ervoor dat de ander niet alleen begrijpt wat er beter kan, maar ook de middelen heeft om daadwerkelijk te verbeteren!
 
Hoe ga jij om met feedback? Laat het ons weten in de reacties!
Reageren (0)
Bekijk alle reacties
Nog geen reacties ontvangen
Ontmoet anderen online